Daar ga ik

6 maart 2017 - Utrecht, Nederland

Daar zit je dan in de bus. Na een rollercoaster van voorbereidingen, afrondingen en etentjes gaat het nu toch echt gebeuren. Alles kunnen afvinken op de todo lijst en een paar dagen later vertrokken dan gepland besloten om de nachtbus naar Praag te pakken. Nog half in de voorbereiding modus met mijn gedachte zit ik voor me uit te staren terwijl ik besef dat daar nu niets meer aan veranderd kan worden. Een trots, spannend gevoel en langzaam aan het realiseren dat de reis daadwerkelijk is begonnen. Heerlijk! Met een overstap in Frankfurt zal ik de volgende dag vroeg in de ochtend aankomen in Praag om vervolgens me eerste hostel te gaan zoeken. Maar voor het zover is nog een lange rit in de bus voor de boeg met de hoop dat ik nog wat kan slapen. Naast me zit een jongen diep gefocust aan het lezen. Wanneer hij wat later zijn boek weer terug vouwt in zijn tas kom ik met hem aan de praat. Een spaanse jongen die studeerd in Amsterdam. Een goed begin, veel gelachen en me spaans kunnen opkrikken terwijl dat misschien pas aan het einde van me reis nog echt aan bod gaat komen.